Referentie:

Nostalgie maakt plaats voor innovatie

BEERSE – Elke dag doet hij trouw zijn werk, bij het produceren van metaalconstructies en mechanische onderdelen. Begonnen in de haven van Antwerpen, is hij in 1962 overgeplaatst naar een constructiehal in het Belgische plaatsje Beerse. In 1982 bij de oprichting van Beerse Metaalwerken wordt hij samen met de hal en machines overgenomen. Hoe oud hij precies is weet niemand. “Voordat ik hier decennia geleden begon was hij er al, in de jaren heeft hij me vaak verbaasd met zijn prestaties, ik vind het dan ook erg jammer om hem te zien gaan’’, vertelt een medewerker van Beerse Metaalwerken.

De nieuweling
De legende die hierboven wordt beschreven, is de oude vijftien ton rolbrug met dubbele vakwerkligger. Beerse Metaalwerken beschikte eerst over twee van dit soort kranen. In 1999 werd de eerste gedemonteerd en vervangen door twee Demag van den Berg zestien ton dubbelligger rolbruggen.
Nu is de tweede van deze oude reuzen aan de beurt om plaats te maken voor een moderne Demag van den Berg rolbrug.
De vervanger is niet zomaar een rolbrug, hij maakt namelijk gebruik van de Demag V-ligger, de meest geavanceerde kraanligger die momenteel op de markt is. Net zoals de oude reus maakt de Demag V-ligger ook gebruik van een vakwerkconstructie. Alleen is hij ontwikkeld aan de hand van een speciaal programma dat de ideale inbouwmaten combineert met optimale prestaties.
In de situatie van Beerse Metaalwerken was een standaard kokerligger kraan ook een optie. De directie heeft uiteindelijk gekozen voor de V-ligger. Niet zozeer omdat hij net zoals de oude rolbrug een vakwerkligger heeft, maar vooral de scherpe prijs en de uitmuntende specificaties waren overtuigend. De V-ligger heeft een uniek ontwerp met een lager eigengewicht vergeleken met een standaard kokerligger. Dit resulteert in een klein moment bij het optrekken en afremmen van de kraan. Daarnaast zorgt het unieke ontwerp voor 30% minder oscillatie (het deinen van de kraan) en in combinatie met geleiderollen zijn er nog nauwelijks schrankkrachten (de zijdelingse beweging van de kraan).

De overstap
van den Berg Transporttechniek kreeg de taak om de oude rolbrug te demonteren en om de nieuwe rolbrug te plaatsen en in bedrijf te stellen. Het was door de grote afmetingen en het bestaande leidingwerk langs de muren een flinke opgave om de oude rolbrug op de grond te krijgen. “Na al die jaren wil hij niet weg, zullen we hem terug op de baan zetten?’’ grapte een medewerker halverwege de demontage. Uiteindelijk stond hij dan toch op de trailer en kon er begonnen worden aan de preparatie en montage van de nieuwe rolbrug. Dit was voor de ervaren monteurs en kraanmachinisten een koud kunstje, binnen een paar uur stond hij op de kraanbaan.

Uniek in de markt
Met de nieuwe rolbrug kan Beerse Metaalwerken weer verder met het maken van prachtige metalen constructies en mechanische onderdelen.
De combinatie van engineering, draai- en freeswerk, constructiewerk en montage zorgt voor een unieke positie in de markt. “We focussen op enkelstuks producten; dit in combinatie met de diensten en werkzaamheden die we leveren, komt tegenwoordig bijna niet meer voor. Dit is onze kracht’’ vertelde directeur Dirk Verguts.
Deze positionering vraagt om een groot aanpassingsvermogen en een grote hoeveelheid flexibiliteit. Doordat veel componenten van de productie vrij verplaatsbaar zijn en geen van de rolbruggen vloeroppervlak bezet, kan voor zowel grote als kleine projecten een passende indeling van de werkvloer worden gemaakt.

Meer referenties