Referentie:

SACO Airport Equipment vertrouwt op Demag componenten

MIERLO – In Mierlo, naast Eindhoven, is het bedrijf SMA gevestigd. Deze machinebouwer ontwerpt, fabriceert en installeert gespecialiseerde machines en productieapparatuur voor een breed aantal branches. Een van die branches is de luchtvaartindustrie. Onder de handelsnaam SACO Airport Equipment worden er totaaloplossingen voor de afhandeling en opslag van luchtvracht geleverd. Dit kunnen systemen zijn voor het handmatig manoeuvreren van luchtvracht tot volledig automatische bestuurde turnkey im- en export systemen.

De systemen kunnen onder andere bestaan uit rollenbanen, stellingen, weegsystemen draaiplatform, schaarliften, TV’s (transfer vehicle) en ETV’s (elevating transfer vehicle). Deze componenten worden in Mierlo ontworpen, geproduceerd, opgebouwd, gedemonteerd en verscheept naar de klant. Eenmaal op de bestemming aangekomen wordt het systeem opgebouwd, ingeregeld en indien gewenst gekoppeld aan het systeem van de klant. De systemen van SACO zijn over de gehele wereld terug te vinden van Brussel tot Bombay. En over een aantal maanden zal er ook een nieuw systeem staan in de regio van de Stille Zuidzee.

SACO heeft de opdracht gekregen om een volledig automatisch logistiek import- en opslag systeem op te leveren. Naast meerdere schaarliften, rollenbanen, stellingen en een draaiplatform, wordt er ook een ETV geleverd. De ETV is het hoofdcomponent van het project. De ETV slaat de inkomende vracht tijdelijk op in de stellingen om het vervolgens te verdelen over de uitgaande rollenbanen.

De ETV staat via een Wifi netwerk in contact met het systeem van de klant. Er wordt bij de opslagverdeling automatisch rekening gehouden met zaken zoals de SLA (service level agreement), gevaarlijke stoffen, het gewicht en afmetingen van de vracht. In geval van nood is het mogelijk om de ETV ook handmatig te bedienen.

van den Berg Transporttechniek levert al jaren componenten voor de systemen van SACO Airport Equipment.
Het lierwerk waarmee de lift gehesen wordt maar ook de loopwielen en bijbehorende aandrijvingen. Deze Demag bouwstenen werden in samenspraak met engineers van SMA geselecteerd. Daarvoor gebruikt van den Berg z.g. product designers die op basis van de gewenste snelheden en belasting de juiste oplossing kiezen. Er worden direct Autocadfiles gegenereerd die in de installatie verwerkt worden.

Veiligheid is een belangrijk onderwerp bij dergelijke toepassingen. Zaken zoals een slapkabelbeveiliging, overlastbeveiliging, rekloze en draaivrije hijskabel en incrementele encoders voor positioneringbepaling behoorde tot het te leveren pakket. Het geleverde lierwerk heeft een dubbele afloop, de veiligheidssystemen voor de kabels zijn ook dubbel uitgevoerd. De ETV heeft op elke hoek een aparte aandrijving met elk een Incrementele encoder voor snelheid bepaling. Aan een zijde van de ETV zijn twee wielblokken voor zien van geleidingsrollen en alle andere van een opwipbeveiliging.

Het bieden van uitgebreide ondersteuning en een snelle communicatie waren essentieel om SACO te helpen bij het halen van hun strakke deadline.

Specificaties van de ETV:

  • Totale massa: 26.000kg
  • Hoogte: 13,5m
  • Bedlengte: 15ft
  • Maximale overslagcapaciteit: 40 containers per uur
  • Hijssnelheid: 20m/min
  • Bedrijfslast excl. lift: 6.800kg
  • Lengte kabel: 47m en 52m
  • Rijsnelheid: 120m/min

Meer referenties